Historie
2023
Návrat jazzové hudby do koncertních sálů i klubů a opětovná stabilita po pandemii.
Dvaadvacáté pokračování festivalu přineslo netrpělivě očekávanou společenskou stabilitu a z ní plynoucí návaznost na úspěchy předchozích ročníků. 30 koncertů rozličných interpretů napříč žánry navštívilo v průběhu celého roku přes 12 000 lidí. Představily se legendy i inovátoři, mj. Tigran Hamasyan, John Scofield, Kronos Quartet, Simon Phillips Diana Krall a další. Podzimní zážitky obstarali Ibrahim Maalouf, Jaga Jazzist a Ondřej Pivec, jenž v Divadle Husa na provázku pokřtil své album vydané festivalovým labelem Bivak Records. Bivak v roce stál i za nahrávkou tria Liam Noble – Jiří Slavík – Paul Clarvis a projektem Glance Petra Nohavici. Nohavica své album křtil na druhém ročníku Slavností synkop – oslavě československého jazzu, kde se představil například Peter Lipa s narozeninovým programem nebo vokální uskupení Skety. Postcovidová éra přinesla návrat jazzového žánru do klubového prostředí, především v Cabaretu des Péchés, kde se představil například Emmet Cohen, Kurt Rosenwinkel nebo Melissa Aldana. Jazz ostatně patří hlavně do klubů a JazzFestBrno jej do tohoto přirozeného prostředí bude zasazovat i v letech následujících.
2022
Nejnabitější ročník v dějinách festivalu, první Slavnosti synkop a vlastní podcast
Ročník 2022 se nesl v duchu návratu živé kultury do našich životů po dvou letech omezení souvisejících s pandemií covidu. Poprvé od roku 2019 tak festival mohl nabídnout plnohodnotný program a k tomu zbývala radostná povinnost splatit koncertní dluhy z období covidu. Výsledek? 35 koncertů během 22 festivalových večerů rozkutálených po celém kalendářním roce. Jaro patřilo mimo jiné hvězdám, jakými jsou Pat Metheny, Hiromi, Christian McBride, Richard Bona, Brad Mehldau, Cécile McLorin Salvant či Mike Stern a Bill Evans. Na podzim se v Brně představili Snarky Puppy, Jacob Collier, Marcus Miller, Lizz Wright a Chris Thile. Na začátku léta jsme navázali na úspěšnou oslavu 20 let festivalu a uspořádali první ročník Slavností synkop, na nichž se během jediného večera na třech pódiích v Divadle Husa na provázku představují ty nejzajímavější jazzové projekty z domácí a slovenské scény. A aby toho pro jazzové fanoušky nebylo málo, spustili jsme vysílání vlastního podcastu 32 Bar Talk.
2021
Kulatiny, vlastní vydavatelství a nejistá doba přinášející nové výzvy a podněty
I přes pokračující zákaz živých kulturních akcí viděly festivalové koncerty v první půlce roku desetitisíce lidí, a to prostřednictvím televizních obrazovek. Vznikly další koncertní záznamy, nechyběl ani online přenos na Mezinárodní den jazzu. V červnu dostala živá kultura konečně zelenou, což festival oslavil akcí JazzFestBrno pod širákem, jazzovou party uprostřed města s domácími talenty a Haroldem Lópezem-Nussou. Další novinkou se stal premiérový jazzový showcase, který představil odbornému publiku z celé Evropy to nejlepší z naší a rakouské scény. Světlo světa spatřilo festivalové vydavatelství Bivak Records. Dvacet let festival oslavil se starými známými – na třech scénách v Huse na provázku se během jediného dne představil tucet etablovaných kapel domácího jazzu. Některé koncerty se musely opět přesouvat, jiné se naopak podařilo zrealizovat téměř ze dne na den. To byl i případ Gregoryho Portera, jenž jubilejní 20. ročník festivalu zakončil stylovým koncertem v kostele sv. Jakuba.
2020
Rok ve znamení celosvětové pandemie a improvizace nejen hudební
Jen tři dny před termínem vyprodaného „zahajováku“ v podobě brněnské premiéry Joshuy Redmana přišla nekompromisní zpráva – z důvodu postupující pandemie nemoci covid-19 vešel ze dne na den v platnost zákaz konání jakýchkoliv hromadných akcí. Nastal čas hledání nových termínů a příprava plánů B, C a postupně i D. Pro velkou část koncertů se podařilo najít náhradní podzimní termíny, jenže ani tyto měsíce nakonec nebyly pro živou kulturu o moc příznivější. V tomto kontextu lze několik festivalových večerů, které se nakonec podařilo uspořádat, považovat za malý zázrak. Dvojnásob to platilo pro vystoupení Avishai Cohen Trio, které si v Bobycentru užila téměř tisícovka diváků. Koncert zapůsobil jako balzám na všechny jazzumilovné duše, jimž se v tomto roce dostalo tak málo živých hudebních zážitků. Jako vždy bylo všechno zlé pro něco dobré. V rámci hledání nových cest k publiku se začal rodit projekt JazzFestBrno on Screen – série video koncertů natočených ve spolupráci s Českou televizí.
2019
Trojnásobný začátek nové tradice: Tension, On the Road a workshopy pro děti
Mezi největší hvězdy ročníku 2019 patřili John McLaughlin, Dianne Reeves, Branford Marsalis, Stanley Clarke, Billy Cobham, britská kapela GoGo Penguin či Hiromi, která se představila v rámci podzimní série Echoes of JazzFestBrno. Nadšeného ohlasu od publika i odborné veřejnosti se však dočkali i trumpetista Avishai Cohen nebo kytarista Julian Lage. Český jazz reprezentovaly mimo jiné legendární uskupení Contraband Jazz Orchestra a Luboš Andršt Blues Band. Festival se však rozrostl především směrem dovnitř. Doprovodný program rozšířily hned tři akce: koncertní řada Tension zaměřující se na přesahy jazzu do elektronické muziky, série JazzFestBrno on the Road s trojicí koncertů v dalších městech Jihomoravského kraje a v neposlední řadě JazzFestBrno dětem – den plný workshopů s podtitulem „Hrajeme hudbu bez not“ pro děti nejrůznějšího věku pod vedením osobností české hudební scény, jakými jsou Beata Hlavenková, Jiří Slavík, Marián Friedl či Dano Šoltis.
2018
Sólové recitály, big bandy, cimbálovka a filmová premiéra
Cílem festivalu bylo od prvopočátku představovat fanouškům jazzový žánr v celé jeho šíři. Při pohledu na headlinery 17. ročníku bylo toto předsevzetí znát snad ještě víc než kdy dřív. Zahajovací i závěrečný koncert patřily big bandům, v prvním případě pod vedením Wyntona Marsalise, v tom druhém čerstvou Grammy ověnčenému ansámblu Christiana McBridea. Komorní atmosféru nabídly sólové recitály Brada Mehldaua a Kennyho Barrona v Besedním domě. Do jak pestrých odstínů může jazz rozkvést dokumentovali mimo jiné Omar Hakim, Kurt Rosenwinkel, Avishai Cohen, Donny McCaslin, Doug Hammond a z českých zástupců legendární Miroslav Vitouš anebo Jiří Slavík se svým folklórním projektem Mateřština. Festival také poprvé uspořádal filmový večer, když v české premiéře promítal režisérskou verzi filmu Miroslav Vitouš – jazzová legenda.
2017
JazzFestBrno poprvé v největší brněnské hale
Po šestnácti letech festival JazzFest premiérově zavítal do největšího tradičního koncertního prostoru v Brně – DRFG Areny. „Na svědomí“ to měla jazzová lady Diana Krall, která v rámci speciálního podzimního koncertu představila repertoár ze své desky Turn Up The Quiet. I jarní část JazzFestu stála za to: Chick Corea Trio s Brianem Bladem a Eddie Gomezem, fenomenální bubeník Steve Gadd, „africký Sting“ Richard Bona či saxofonoví kouzelníci Chris Potter a Joe Lovano jsou jména, která rezonují nejen jazzmanům. Nechyběl ani další crossoverový projekt s brněnskou filharmonií, s níž tentokrát vystoupilo trio Roberta Balzara a Dan Bárta. Zkrátka nepřišla ani domácí scéna, zazářili především David Dorůžka a kvarteto Luboše Soukupa s hostujícím kytaristou Lionelem Louekem.
2016
Podzimní Echoes of JazzFestBrno jako připomínka i lákadlo
Listopadové Echoes of JazzFestBrno poprvé rozšířily festival o regulérní podzimní část, jež představila nový projekt Johna Scofielda Country for Old Men a brněnské premiéry oudisty Dhafera Youssefa a akordeonisty Richarda Galliana v symbióze s Filharmonií Brno. Tradiční jarní jádro festivalu nabídlo úžasné zážitky zejména na koncertech kapel jazzového kazatele Wyntona Marsalise, legendárního saxofonisty a skladatele Waynea Shortera, radost rozdávajícího zpěváka Gregory Portera, hiphop-jazzového rebela Roberta Glaspera, sférického a mystického trumpetisty Tomasze Stanka a vkusně exhibujícího klavíristy Yarona Hermana v duu se Zivem Ravitzem.
2015
Rok premiér na JazzFestBrno
Premiéry jsou chloubou každého festivalu a rok 2015 na ně byl v případě JazzFestu mimořádně bohatý. Českou maiden voyage si ve vyprodané hale Vodova odbylo duo Chick Corea a Bobby McFerrin, velebený americký pianista Fred Hersch a top basista a skladatel nastupující generace Ben Williams. Úspěšné premiéry doplnily neméně povedené reprízy vystoupení pianistů Craiga Taborna a Shaie Maestra i první moravské spanilé jízdy superhvězd Dianne Reeves, Kevina Mahoganyho (zpěv) nebo Geralda Claytona (klavír). A protože program nabídl samá jazzová esa, velmi dobré ohlasy měl i vizuální styl ve stylu hracích karet z dílny designéra Skákaly.
2014
Historicky první stěhování z kapacitních důvodů
Americký zpěvák Gregory Porter chytil v tomto roce parádní vlnu, kterou by mu mohl závidět i australský surfer. Reakcí na obrovský zájem o jeho vystoupení byl přesun koncertu ze Sono Centra do Bobycentra, jež praskalo ve švech i přes svoji velkorysou kapacitu. Brněnská premiéra tria klavíristy Brada Mehldaua bez přehánění brala dech, úžasnou atmosféru zažil klub Fléda při vystoupení libanonského trumpetisty Ibrahima Maaloufa. Excentrický bubeník Chris Dave nabídl nadupanou „živou“ verzi hiphoperské mixtape a následující den i neopakovatelný workshop pro širokou veřejnost. Supertrio Bernstein-Goldings-Stewart vrátilo posluchače ke kořenům moderního jazzu.
2013
Triumfální brněnská premiéra Chicka Corey
Festivalové publikum dokáže ocenit kvalitu a premiérové vystoupení klavírní ikony Chicka Corey bylo vyprodáno do posledního místa. Corea navíc představil zbrusu nový projekt The Vigil, který nabídl unikátní mix subžánrů, v nichž dvaadvacetinásobný držitel Grammy vyniká. Návštěvníkům festivalu se dostalo množství dalších zážitků prostřednictvím klavíristů Craiga Taborna a Shaie Maestra, bubeníka Omara Hakima, kytaristy Reze Abbasiho, saxofonistů Rudreshe Mahanthappy a Willa Vinsona i zpěváků Dana Bárta a Roberty Gambarini. V New Yorku natočená originální propagační videa festivalových hvězd okořenila propagační kampaň festivalu. Formát festivalu se roztahuje do celého měsíce s koncerty největších hvězd i mimo hlavní formát.
2012
JazzFestBrno vydává vlastní časopis Jazzman
Čerstvý vítr do festivalové prezentace vnáší festivalový magazín Jazzman, jenž se osvědčuje jako čtivý a praktický protiklad nezáživným tradičním katalogům. Nabízí nejen obvyklé informace ke kapelám, ale i exkluzivní rozhovory, tematické články a ankety. První číslo mělo věru o čem informovat, neboť festivalový program nabídl samé jazzové „těžké váhy“: saxofonistu Donnyho McCaslina (s kapelou, s níž o pár let později natočil svoje album Black Star David Bowie), bubeníka a kytaristu Briana Bladea (s dřevním projektem Mama Rosa), kytaristu Jonathana Kreisberga, klavíristy Vijaye Iyera a Tigrana Hamasyana, basistu a zpěváka Avishaie Cohena nebo nový projekt Unity Band pana kytaristy Pata Methenyho. Jedenáctý ročník je posledním v kompaktním formátu po sobě jdoucích koncertů.
2011
JazzFestBrno před a po Bobbym McFerrinovi
Jubilejní desátý ročník překonává očekávání především neuvěřitelnou návštěvností. Hlavní gratulant, hlasový čaroděj Bobby McFerrin, vyprodal hned dvakrát sportovní halu Vodova. Jeho vystoupení bylo bez nadsázky kulturním zážitkem roku 2011 nejen v městě Brně. McFerrin vystoupil v předvečer standardního formátu festivalu, jemuž vévodilo vystoupení kapely amerického kytaristy Mikea Sterna s oblíbeným Davem Wecklem, famózní komunikace tria bubeníka Dana Weisse či energický avantgardní jazz Michaela Formaneka. Potlesk ve stoje si ve zcela zaplněném Městském divadle Brno vysloužila temperamentní zpěvačka Carla Cook. Desátý ročník se pro JazzFest stal historickým milníkem a potvrdil jeho výsadní postavení mezi jazzovými festivaly v ČR.
2010
JazzFestBrno podeváté v očekávání věcí příštích
Deváté pokračování Jazzfestu nabídlo vzácnou příležitost zažít show kultovního klavíristy, skladatele a producenta George Dukea na hudební scéně Městského divadla Brno. Úžasnou souhru předvedlo trio klavíristy Jeana-Michela Pilca s Borisem Kozlovem na kontrabas a Billym Hartem na bicí. Neméně potěšil při svém druhém brněnském vystoupení John Scofield, tentokrát s akustickým kvartetem. Podruhé na festival zavítal i nejvlivnější jazzový kytarista současnosti Kurt Rosenwinkel, tentokrát s kapelou Standards Trio. Mezi zástupci domácí scény vynikl talentovaný a rychle se vyvíjející klavírista Vojtěch Procházka. Historicky první vlastní sólový koncert odehrál varhaník Ondřej Pivec, dnes držitel ceny Grammy natrvalo usazený v New York City. Norští Motif zase předvedli, jak má vypadat zábavný free jazz.
2009
JazzFestBrno na více místech pro více návštěvníků
Pestrému osmému ročníku opět dominovaly skvělé americké kapely v čele s kvartetem zpěvačky Karrin Allyson, jež společně s Petrem Lipou potěšila posluchače v nabitém Bobycentru. Allyson vystoupila v ČR vůbec poprvé a fanoušky svého sonorního vokálu rozhodně nezklamala. Nefalšovanou jazzrockovou fusion zahrál bubeník Lenny White s bohatým přispěním skvělého klavíristy George Colligana. V mezinárodních projektech zazářil americký saxofonista Chris Cheek, švédský kytarista Ulf Wakenius či trumpetista Alex Sipiagin v rámci druhého pokračování „Ruské série“. Bubenický workshop na Janáčkově akademii múzických umění vedl Lenny White.
2008
JazzFestBrno se nadále rozvíjí navzdory celospolečenské finanční krizi
Novinkou sedmého ročníku bylo vedle rozšíření formátu na celých jedenáct dní také zahájení série „Ruský jazz“ ve spolupráci s projektem Ruská kultura v ČR. Historicky prvním interpretem se stal nejpopulárnější ruský jazzman, famózní saxofonista, lídr a promotér Igor Butman. Zahrál hned dvakrát, s pro něj speciálně sestaveným kvartetem i bigbandem Gustava Broma. Příležitost dostaly i další fantastické evropské projekty v čele s polskou zpěvačkou Agou Zaryan, původem brněnským kytaristou Romanem Pokorným či nové sestavy kapely Vertigo s hostující Dorotou Barovou. Vrcholem ročníku bylo vystoupení brazilské zpěvačky a pianistky Eliane Elias v triu s Marcem Johnsonem a Adamem Nussbaumem.
2007
Hvězdná koncentrace se dále zahušťuje
Mimořádně hvězdnému line-upu šestého ročníku vévodil devítinásobný držitel ceny Grammy a „slunce latinskoamerické hudby“ Eddie Palmieri se svými Afro-Caribbean All Stars, ale neméně přesvědčiví byli i ostatní headlineři. Baskytarista Victor Bailey přivezl svoji kapelu s bubenickou legendou Lennym Whitem, neuvěřitelnou muzikálností ohromil francouzský kytarista Sylvain Luc, trumpetista a skladatel Dave Douglas představil projekt Keystone, který živě doprovázel němé filmy z počátku 20. století. Hlavní festivalový večer v Janáčkově divadle působivě zahájil zpěvák Dan Bárta za asistence tria Roberta Balzara. Basistický workshop vedl Victor Bailey na Janáčkově akademii múzických umění.
2006
V novém designu a s novými nápady
Velmi úspěšný ročník ozdobila přítomnost mnoha světových hvězd i nový a mimořádně vyvedený design festivalového grafika Skákaly. Poprvé přijel do ČR americký kytarista Kurt Rosenwinkel s tenorsaxofonistou Markem Turnerem a bubeníkem Jeffem Ballardem. Publikum si podmanil také izraelský basista Avishai Cohen, jehož popularita se od té doby rozvíjí raketovým tempem. Nezapomenutelně na hudební scéně Městského divadla Brno zazpívala i Francouzka Anne Ducros, electro-jazz přivezli rovněž francouzští Wise, slávu poválečného jazzu oživil Scott Hamilton a v pozitivním světle se opět představily i početné domácí soubory v čele s bigbandem Milana Svobody či vokální skupinou 4TET. Masterclass Kurta Rosenwinkela nechala nahlédnout do tajů improvizace z dílny opravdového mistra. Rosenwinkel se zapsal i neopakovatelnou jam session do ranních hodin.
2005
Festival dále košatí a rozšiřuje se o vzdělávací aktivity
Trend rozrůstání festivalu se nezastavil ani tento rok, festivalové koncerty doplnily vzdělávací workshopy. Program byl opět atraktivní – hlubokou stopu zanechal v brněnských posluchačích klavírista Jacky Terrasson, skvělý program odzpívala v rámci galakoncertu v Janáčkově divadle rovněž členka slavných Manhattan Transfer Janis Siegel. Zapůsobilo i duo virtuózních rakouských bratrů Muthspielů, americký kytarista Ron Affif v triu s Jurajem Griglákem a Martinem Valihorou, trombonistka Sarah Morrow, saxofonista Henryk Miskiewicz a celá řada domácích i slovenských souborů v čele s Československým bigbandem Matúše Jakabčice. Hojně navštívené workshopy vedli na Janáčkově akademii múzických umění kytarista Ron Affif a klavírista Alan Pasqua.
2004
JazzFestBrno vstupuje mezi festivalovou elitu
Festival se třetím ročníkem probojoval mezi absolutní špičku jazzových akcí v České republice. Formát se rozšířil na pět večerů, všechny už proběhly ve formě kompaktního večerního dvojkoncertu. Průlomovým koncertem bylo triumfální vystoupení americké vokální skupiny Take 6, jež do Česka dorazila v historii vůbec poprvé. Festival rovněž ozdobil legendární kytarista John Scofield s projektem Überjam či skvěle se doplňující duo Alan Broadbent – Gary Foster. Evropskou vlajku nesla především charismatická polská zpěvačka Anna Maria Jopek, která uhranula posluchače jako předskokanka Take 6 ve vyprodaném Janáčkově divadle. Festivalovou premiéru si odbyl i talentovaný pražský kytarista David Dorůžka. Nezapomenutelným zážitkem je vzácná jam session Johna Scofielda s lokálními muzikanty po koncertě kapely Überjam.
2003
JazzFestBrno se rozšiřuje na čtyři dny a představuje vlastní kapelu
Úspěch úvodního ročníku umožnil rozvoj festivalu po stránce organizační i programové. Hlavní večer ozdobila výtečná americká zpěvačka Nnenna Freelon a své umění předvedl u nás téměř neznámý, ale doma velmi ceněný americký saxofonista Arthur Blythe (oba v české premiéře). Ve čtyřech festivalových dnech dostali příležitost i nejlepší domácí tvůrci včetně vynikajícího kontrabasisty a skladatele Jaromíra Honzáka. Rovněž počet zúčastněných zemí se zvýšil s důrazem na středoevropský prostor, velmi mile překvapilo polské vokální kvarteto Sound Office. Festival dokonce inicioval a sestavil vlastní kapelu JazzFest Superband a premiéroval ji v legendárním klubu Fléda.
2002
JazzFestBrno vstupuje na scénu
Festival se etabluje pomocí trumfového esa. Nejsvětlejším okamžikem úvodního ročníku je totiž famózní vystoupení zpěvačky Dianne Schuur, která si brněnské publikum získává během úvodní skladby. Nový třídenní festival přinesl i další příjemné zážitky ve formě vystoupení Petera Lipy, Janusze Muniaka, Luboše Andršta nebo Miriam Bayle a zahájil jedinečnou sérii jamsessions místních hudebníků s festivalovými interprety. Formát festivalu předznamenal jeho dnešní převažující podobu, tedy dvojkoncerty s případnou jamsession po jejich skončení. Úvodní ročník navštívilo více než tisíc posluchačů.